Blog

You are here: Home - Blog

  • Mateřská v Číně (6. díl) – Léto v Kantonu

    Léto pozvolna končí a brzy nastane období, kdy na krátký čas náš domeček upadne do příjemného ticha. Ustane letní výheň a s ní i hučení klimatizace. A jaké tedy to naše čínské léto bylo?

    Léto je pro nás většinou ve znamení rodinného odloučení. Mnoho Čechů má prázdniny spojené s dovolenou, a proto Petr provází nebo tlumočí zejména v tomto období. Letos byl odjezd Petra o poznání klidnější než před rokem. Za ten rok a kousek, co v Kantonu žijeme, máme již dostatek známých a kamarádů, kteří by mi v případě nějaké potřeby či nehody ihned přispěchali na pomoc.… >>

  • Uličky starého Kantonu

    >>
  • Příběhy z Fuzhou (2. díl) – Návštěva u mistra Lü Yaoqina

    Čínština je velmi jednoduchý jazyk. Má omezený počet slabik a jednoduchou gramatiku – žádné předpony a koncovky, nepoužívá skloňování, časování, pády a další strašáky našich evropských jazyků. Výslovnost má lehčí než americká angličtina, stačí si na čínské slabiky a tóny zvyknout. (Ale to je jen můj názor:-)

    Přesto tyto výhody vyžaduje studium čínštiny (stejně jako jakéhokoli jiného jazyka) trochu odhodlání a snahy. Student by se měl v průběhu lekcí soustředit. Měl by dávat pozor, co zrovna říká lektor/ka a nemyslet na to, co bude dělat večer.… >>

  • Čína v první polovině 20. století

    Jak asi vypadala Čína v první polovině minulého století? Podívejte se na unikátní záběry z Říše středu, které vás zavedou např. do Zakázaného města v Pekingu, na Velkou čínskou zeď nebo do rušného přístaviště v Šanghaji.

    Čína a Číňané ve 20. letech 20. století (záběry z Pekingu, Hong Kongu, Kantonu, Šanghaje a Hankou)

    Peking (30. léta 20. století)

    Šanghaj (40. léta 20. století)

    >>

  • Český dobrovolník na čínském venkově

    Před několika měsíci mě oslovili čínští studenti z jedné vysoké školy v Kantonu, zda bych neměl zájem se s nimi o letních prázdninách vydat na pár dní jako dobrovolník na jihočínský venkov. Je běžné, že někteří mladí lidé z velkých měst jezdí do chudých oblastí na čínském venkově, kde několik dní až týdnů vystupují v roli učitelů a učí děti tomu, čemu se ještě před nedávnem sami učili. Nutno podotknout, že pro řadu vysokoškoláků je dobrovolnictví především jeden ze způsobů, jak zažít něco nového.… >>

  • Čínský zelený čaj – Dračí studna

    Dračí studna 龙井 (long jing, vysl. lung-ťing) se řadí mezi zelené čaje, to znamená, že se čajové lístky ihned, popř. krátce po natrhání, začínají zpracovávat, aby se zabránilo chemickému procesu zvanému oxidace (reakce vzdušného kyslíku s látkami obsaženými v čajových lístcích). Tím se získává specifická chuť, barva i vůně zelených čajů – možná vás zpočátku překvapí jeho nezvyklá chuť, každopádně dříve nebo později určitě podlehnete jeho kouzlu. Pravděpodobně nejznámějším čínským zeleným čajem je právě Dračí studna, s níž se můžete setkat nejen po celé Číně, ale i na Západě, kde je velmi žádaná.… >>

  • Příběhy z Fuzhou (1. díl) – Návštěva u mistra Lü Yaoqina

    V rámci studia na Masarykově universitě jsem strávil jeden semestr ve městě Fuzhou v provincii Fujian. Město se rozkládá na čínské straně Taiwanské úžiny a ačkoli je na poměry čínských velkoměst malé (asi 4,5 mil. stálých obyvatel), jedná se o hlavní město provincie a jedno z vedoucích měst na tabulkách čistoty ovzduší v čínských městech (spolu s nedalekým Xiamenem). Největší univerzitou ve městě je Fujian Normal University, na které jsem měl to štěstí studovat. Město má poměrně malou cizineckou přítomnost, a většina „zahraničních hostů“ pochází z východní Asie.… >>

  • Něco o teorii čínské medicíny

    Tradiční čínská medicína je jedna z dnes nazývaných tzv. „alternativních léčebných metod“ stará přibližně 5000 let.
    Z hlediska tradiční čínské medicíny bylo nahlíženo na člověka jako na součást celku – vesmíru, světa, který na něho neustále působí. Z hlediska mikrokosmu je i člověk sám takovým celkem. V tomto smyslu je nemožné tvrdit, že by mohlo existovat onemocnění jen jednoho orgánu nebo dokonce jen jeho části. Jedná se vždy o onemocnění celého jedince. Léčbou jednoho orgánu můžeme ovlivnit jiný orgán.… >>

Back to top